Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

söndag 20 februari 2011

Tio snygga godisförpackningar



1. Double Dip
Sötsurt pulver från England. Dom charmiga hatgubbarna får mig att smälta. Den dumma glädjen och färgerna gör denna förpackning magisk. Det har kommit en ny förpackning till detta godis nu, som inte alls är snygg. Gubbarna är nu tecknade på ett sätt som bara är obehagligt.

2. Burbu Soda
Sötsurt pulver med chili från Mexiko. Primitiv och vacker. Få färger. Håller det enkelt.

3. Cisco
Flingförpackning från Japan. Jag tror den är från 60-talet. Köpte den i en specialbutik i Tokyo. Äkta airbrush! Figurerna!

4. Chira Chira chokolate
Choladask från Japan. Tror att den är tidigast från 50-talet. Clownens mysiga leende talar för sig själv. Från samma affär som Cisco.

5. Butter Nut
Låda avsedd för 24 stycksaker. Från USA. 30-tal. Riktigt het gouacheillustration. Bleka färger och handtecknad typogragfi. Köpte den på Economy Candy på Manhattan i våras.

6. 本日語
Minituggummiautomat från japan. Det blir ofta extra snyggt när man inte förstår. Typografin blir bara rena former i hjärnan om man inte kan tolka bokstäverna. Här fattar jag knappt vad illustrationen föreställer.

7. Chipileta
Sötsurt pulver med chili från Mexiko. Det mesta godis från Mexiko innehåller chili. Denna är inte lika enkel och snygg som Burbu Soda, men misspasset, ränderna och den glada ekorren ger extrapoäng.

8. Non Stop
Färgerna och enkelheten ger denna förpackningen en plats på listan. Det är den enda skandinaviska jag har med, beror kanske på någon sorts hemmablindhet. Har haft den här i kylen för att chokladen inte ska smälta. Bäst före 27.01.2006. Jag köpte denna då jag kände på mig att dom skulle byta förpackning. Några veckor senare dök en ny, ful förpackning upp, med PhotoShop-övertoningar.

9. Tubble Gum
Tuggummi på tub från Frankrike. Har alltid gillat rosa bubbelgumestetik. Jag har 4 olika sorters Tubble Gum. Det finns en variant med kepsklädd pojke på som jag minns från barndomen. Jag har den inte i min samling, men det är nog den förpackning jag önskar mig mest.

10. Milky
Chokladgodis från Japan. Den här designen har verkligen alla rätt. Jag gillade den så mycket att jag plagierade den till utsidan av min andra seriebok ”Lura mig!”.

[texten skrev jag ursprungligen åt webtidningen Preview 11]

4 kommentarer:

  1. Om tuggummit med kepspojken på fanns både som rullar och i tub så vet jag var man kan få tag i dem.

    SvaraRadera
  2. Vet du var man kan få tag på den här? idel öra isf

    http://img247.imageshack.us/img247/2685/phototubblegumgb5.gif

    SvaraRadera
  3. Jag känner också igen den. Jag är osäker på om jag vet var den går att få tag i. Den nya upplagan vet jag att jag köpte på Ö&B i Kristianstad i somras, men den är inte lika kul. Annars har jag köpt både den gamla och det nya på marknader runtom i nordöstra Skåne.

    SvaraRadera
  4. Jag hade den (jag länkade till) när jag var liten, men sparade den inte. Jag hittade mitt senaste tillskott i Tubblegum-familjen på Kiviks marknad i somras.

    SvaraRadera