Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 7 mars 2011

Jakten på barndomens tecknade filmer



Till slut var det någon som la upp "Le incredibili indagini dell'ispettore Nasy" ("Kommisare Snok" på svenska) på Youtube. Det gick på TV när jag var liten och jag mindes det som otroligt snyggt tecknat. Det var en djup besvikelse att se det i vuxen ålder.

Min brorsa ringde igår och undrar om jag kom ihåg ett barnprogram (det var inte säkert att det var tecknat) där en maskin ballar ur och börjar skjuta ut klibbiga munkar (donuts, för er göteborgare) hej vilt. Jag har ett svagt minne av detta, men kan inte placera det.

Själv letar jag efter två tecknade inslag som gick på "Sommarmorgon" (eller vad det hette) typ sent 80-tal. Båda kan ha varit från centraleuropa, men jag vet inte. Den första hette "Nikolaj" och jag letar speciellt efter ett avsnitt där han blir popstjärna och framför en låt med texten "Scoobi-doobi-dabba... scoobi-dooaaa.." (upprepa).

Det andra hette "Jupi" eller något liknande. Jupi var en rymdvarelse från Jupiter som lärde känna en pojke som hette "Poco" (jag är osäker på stavningen på alla namn jag skrivit). Signaturmelodin var väldigt munter och gick "Juppi-Je Juppi-Ja Lalalalalala" (upprepa).

Hjälp mig kära läsare, hjälp mig (och min bror)!

6 kommentarer:

  1. Åh! Jupi! Det var länge sedan. Nikolaj förresten... Hade han fötter men inga ben? Ungefär som Rayman, menar jag.

    SvaraRadera
  2. Tadaaa!! Jag har´t!

    Poco och den gyllene ballongen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ixhNguXwed8

    Jag brukade leka Pocco o Juppi med mina kompisar när jag var liten. Det var kuls tills ballongen gick sönder:)

    SvaraRadera
  3. Fett! Jag ska göra ett Facit-inlägg imorgon med alla filmerna som hittats.

    SvaraRadera
  4. Gött!
    Jag tyckte även att jag kände igen Juppirösten, att den var läskigt lik Karlsson-på-takets, och jajamen - i eftertexterna bland svenska rösterna i Poco-klippet hittar jag Jan Nygren, googlar och hittar att han gör Karlssons röst. Dock spelas karaktären Karlsson av Mats Wikström, vilket är lite spännande. Alla de andra karaktärerna verkar ha sina egna röster i Karlsson:)

    SvaraRadera
  5. Karlsson var väl den ende som hade anledning att låta som en fyrtioåring och se ut som en tioåring.

    SvaraRadera
  6. Själv har jag letat efter "Dodo come back" sången + introt ganska länge med magert resultat, endast en tysk version utan rörig bild: http://www.youtube.com/watch?v=E05QQNoy5cs&feature=related

    SvaraRadera