Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 2 juni 2011

Främre axelmaktspennor



Jag har länge tecknat, nästan uteslutande, med den tyska pennan "Staedtler pigment liner 0.4". När jag skulle köpa nya på Nordins papper, rekommenderade min handlare en annan penna, som dykt upp på marknaden. "Uni pin FINE LINE 0.4" från Mitsubishi Pencil CO., LTD. Den är snyggare, billigare och "håller längre" enligt affärsbiträdet. Jag testade den och visst, den kändes asbra. Fransade sig lite mindre än Staedtlern dessutom.



När jag kom hem från Italien var jag lite ringrostig efter en veckas semester. Jag suddade, tecknade om rutan jag började på, men blev aldrig riktigt nöjd. När jag suddade på Uni pin-linjen blev den grå. Var detta en biverkning jag inte räknat med vid pennbytet? Jag köpte en ny Staedtler och tecknade om rutan. Jag blev halvnöjd. Egentligen var det nog inte pennans fel, utan min nervositet. Problemet var att jag suddat så mycket på pappret att ytan blev uppruggad. Jag testade att sudda på en Staedtler-linje och den blev lika grå.

Vet fortfarande inte om jag vågar byta penna.

5 kommentarer:

  1. Mycket intressant. Jag slutade med Staedtler Lumocolor för att linjen blev djävulskt grå vid suddning. Nu använder jag Pigment Liner och linjerna håller mycket bättre, men nog fan blir de fortfarande lite grå. Ändå suddar jag försiktigt. Vad för jag för fel?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du tecknar på papper med för glättad yta. testa att teckna med Pigment linern på vanligt kopierningspapper och sudda på det.

    SvaraRadera
  3. Hur mycket billigare var Mitsubushi-pennan än Staedtler-pennan?
    Själv tuschar jag sedan tolv år tillbaka på ett separat papper. Man slipper sudda, man riskerar inte riva sönder pappret, inga blyertsrester, inga gråa tuschstreck.
    Men sedan är väl gråa streck mest en fråga om man vill ha snygga original, för det är väl inga problem för scannern att ta upp strecken?

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det handlar om pappret. Jag använder Staeddtler pigment liner (0.1, 0.3 samt 0.8) på vanligt kopieringspapper (160 gram) och det behåller all svärta, trots att jag är en riktig hårdsuddare.
    Modigt om du vågar byta penna, Simon!

    SvaraRadera
  5. Mitsubushi-pennan var en hel tia billigare om jag minns rätt. Nordins Papper tar 34 spänn för en PL tror jag.

    SvaraRadera