Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 29 september 2011

Mina åsikter om kaffe



Jag dricker en hel del kaffe medan jag tecknar. Mina önskemål vad det gäller kaffe är:

* Det ska inte vara särskilt beskt
* Det ska inte vara särskilt surt/syrligt
* Det ska ha hög koffeinhalt

Det gör ingenting om kaffet är lite blaskigt, jag kan verkligen uppskatta amerikanskt standardkaffe (gärna ur frigolitmugg), men även espresso och alla andra sorters kaffe om dom uppfyller ovanstående kriterier. När jag är utanför min lägenhet dricker jag helst americano, men hemma kör jag med pulverkaffe. Jag tycker ofta att snabbkaffe är godare än bryggkaffe. Just nu dricker jag Nescafé Original.

2 kommentarer:

  1. Du skulle nog gilla "världens dyraste kaffe"-kaffet. Det där som görs av kaffebönor som små ödlor äter och bajsar ut. Tydligen är det unikt milt och helt utan vanligt kaffes beska.

    http://extremefood.se/default.asp?lid=5&ulid=72&show=1

    (har aldrig testat det själv dock, bara läst om det)

    SvaraRadera
  2. Jag har druckit vessel-kaffet. Här är en gammal recension av det från Smak (www.fansin.tk)

    King Weasel ground coffee
    kaffe, Anthaicafé

    Jag snackade om kaffe med en kille på popklubben Cosy den i Göteborg. Han berättade att hans brorsa tagit hem "vesselkaffe" från Vietnam. Detta kaffe var tydligen bryggt på bönor som ätits och bajsats ut av vesslor. Det lät så kul att jag bjöd in mig själv på en kopp några dagar därpå. Förpackningen visar en airbrushad vessla av cartoonsnitt, komplett med vita handskar och röd Kalle Anka-fluga. Denna vessla har utsträckt tunga, bär kungakrona och i händerna har den en kopp kaffe samt en tesked. Medan vi bryggde en kanna fick jag läsa lite fakta om vesselkaffe som plockats ned från allas vårt Internet. Texten gick ut på att den vietnamesiska vesslans matsmältningssystem påverkar kaffebönans smak i en mycket delikat riktning. Jag gissade att kaffet skulle smaka som vanligt halväckligt kaffe, och mest vända sig till folk (som jag) som vill kunna säga att de smakat java direkt från vesslans anus. När jag tog den första klunken slogs jag av en positiv chock. Det är det godaste kaffe jag någonsin druckit. Trots att vi bryggde det starkt och mörkt, är smaken rund och beskan närmast obefintlig. Små toner av vanilj och knäck kan urskönjas, men det finns ingenting som sticker ut åt något håll och tar över. Smakerna är tydliga, men mjuka och ligger på ett behagligt mellanregister. Egentligen är jag ingen kaffeälskare. I vanliga fall föredrar jag blaskigt pulverkaffe, eller 7-elevens och hamburgerkjedjornas pappmuggsvarianter. Det är överdriven beska och syrlighet jag vill undvika, och det dominerar tyvärr ofta vanligt brygg och kokkaffe (speciellt om det inte är helt nybryggt). Jag funderade på ifall King Weasel fegat med koffeinet, då milda kaffesorter sällan ger någon kick. Min urinblåsa gav mig snart ett svar som hette duga. Hoppas min lokala asiatkrämare importerar vesselkaffe. Om inte så ska jag bedriva seriös lobbyverksamhet.
    Simon Gärdenfors

    SvaraRadera