Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 27 mars 2012

Jag är glad att jag bor i Stockholm

En av de bästa sakerna med att bo i Stockholm är utbudet av bra bokhandlar och seriebutiker. Nuförtiden kan man köpa det mesta på nätet, men i fysiska affärer kan man bläddra och se om någonting är värt ett köp. I "riktiga" affärer är det dessutom lättare att bli överraskad och hitta saker man inte visste fanns . De bästa seriebutikerna i Sverige för nya serier är Staffars och Alvglans. Båda är mycket "välsorterade".

Senast jag var på Staffars köpte jag "Special Exits" av Joyce Farmer. Det är den boken jag hört mest snack om det senaste året i amerikanska alternativseriekretsar.


Serieromanen är skapad av en 70+kvinna som tecknat serier sedan den första vågen av undergroundserier. "Secret Exits" handlar om en tant som tar hand om sina döende föräldrar. Boken var riktigt seg, men efter att ha läst två tredjedelar hade jag mjukats upp tillräckligt för att känna mig berörd.

En annan grym bok/tidningsaffär i stan är Papercut. Jag var där i söndags och snubblade över två publikationer som direkt kändes som givna köp.

Det första var den Berlin-baserade tidskriften Mono Kultur #30. Skriven på engelska som tur var. Detta nummer innehåller enbart en färsk intervju med Chris Ware. Jag njöt så mycket av att läsa den, att det gjorde lite ont när jag märkte att det bara var några sidor kvar mot slutet.


Det andra jag köpte var boken "Pretty, Pretty, Pretty Good", en biografi om Larry David av Josh Levine. Har just börjat läsa den och jag har grava problem med att lägga den ifrån mig. Älskar skiten.

1 kommentar:

  1. Håller med dig totalt, nu när jag flyttat till Göteborg saknar jag att det inte finns nån vettig serietidningsaffär här. Senast jag var i Sthlm hamstrade jag tidningar för 1700kr. Köpte även Ricky Gervias' stand-upbox på Papercut.

    SvaraRadera