Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 14 maj 2012

Har Promoe garanterad konstnärslön?


Bild: Pontus Lundkvist

Just nu jobbar jag som gästlärare på en hiphopskola i Malmö. Rapparen Promoe jobbar på skolan och visade mig runt.

Promoe: "Jag har hört att du är bra på att söka stipendier. Du kanske kan hålla en lektion om det?"
Jag: "Det kan jag göra, men det är väl du också bra på?"
Promoe: "Nää..."
Jag: "Vaddå? Du har väl till och med garnterad konstnärslön?"
Promoe: "Nä."
Jag: "Va? Det har jag hört. Jag kollade till och med upp det på Wikipedia."
Promoe: "Va?"
Jag: "En kompis berättade att du var en av dom sista som fick garnterad konstnärslön innan Alliansen plockade bort den 2010. Det stämde enligt Wikipedia."

Jag gick ut på nätet och kollade upp Wikipedia-artikeln om Statlig inkomstgaranti för konstnärer. Promoes namn fanns inte längre med. Det var förmodligen ett falskt rykte som letat sig in på Wiki.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar