Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

lördag 19 maj 2012

Sagan om räkan


Nu har jag jobbat klart som gästlärare på hiphopskolan här i Malmö. Det var trevligt.

Lektionerna jag höll var:

1. Historieberättande

Jag gick igenom den kreativa processen för att berätta en sammanhängande historia. Eleverna fick i uppgift att skriva en "storytelling rap"-text, att teckna en serie eller på något annat sätt berätta en historia med en början, en mitt och ett slut. Jag la fram en metod där jag delade upp arbetsprocessen i 6 olika steg.

2. Hur man försörjer sig i nöjesbranschen

Hur överlever man som "fri" kreativ utövare i Sverige idag? Jag kom med förslag på vilka bidrag och stipendier som finns samt för och nackdelarna med dessa. Jag gick också igenom olika rutiner och arbetssätt som går att använda för att bli mer disciplinerad.

3. Hur man marknadsför sig själv i nöjesbranschen

Tips på olika sätt att få uppmärksamhet och att nå ut till sin önskade publik. Vi gick igenom Internet/sociala medier, massmedia plus andra tips och tricks.

4. Hur man får en #1 den enkla vägen

Jag sammanfattade två böcker jag läst som hjälpt mig i mitt kreativa arbete. "Made to stick" av Chip och Dan Heath, samt "The Manual (How to Have a Number One the Easy Way)" av Bill Drummond och Jimmy Cauty.


Jag gästrappade även på tre låtar som eleverna spelade in. En låt om Danmark med Grow Digga. En låt om att vissla med Kajsa ä.k.s. Pedro. Decay och Spotnicc har redan mixat klart och släppt låten "Världens största räka" där jag gästar med en kort vers.

Lyssna här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar