Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 17 december 2012

Jag blev fixerad vid en kokt potatis



När jag läste om "Potato stewed in butter" i Oishinbo blev jag sugen på att smaka detta. Testade att laga själv i Sverige, men där fanns inte rätt ingredienser (ichiban-dashi m.m.) så jag såg fram emot att prova äkta vara i Japan. Jag frågade runt på 15-20 ställen, men ingen bar eller restaurang erbjöd denna potät. Insåg att detta var en specialitet som förmodligen bara var lätt att hitta i Sapporo.

När jag höll mitt föredrag på Arts Initiative Tokyo's kontor, anlitade de en catering-kille och jag fick vara med och bestämma maten. Jag önskade givetvis "Potato stewed in butter" och catering-snubben hittade receptet. Det stora problemet som återstod var ju givetvis mina enorma förväntningar. Jag hade full sjukdomsinsikt och förstod att hur jag än gjorde skulle upplevelsen bli väldigt ihålig i kontrast till min fantasi. Jag vet inte varför jag blev så fixerad vid denna kokta potatis. Jag har varit sån sen jag var liten, har alltid haft lätt för få fix-idéer.

Jag åt min första "Potato stewed in butter" i fredags och det smakade gott. Tyvärr serverades den kall, men det var ändå schysst. Jag var så förberedd på att bli besviken att upplevelsen blev ganska vardaglig.

1 kommentar:

  1. Hej Simon!
    Du som är matfantast rekomenderar jag att se "Jiro Dreams Of Sushi"! Tror du skulle uppskatta den!

    SvaraRadera