Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 9 april 2013

En av mina bloggläsare har gett mig svaret på en svår fråga



I torsdags skrev jag om en viss förolämpningsparlör. Jag undrade över illustratören till den snygga framsidan, och nu har sanningen nystats fram.


"Hej, Simon G!

Du får vässa dina google-färdigheter lite! Jag tyckte också att omslaget till boken var grymt, och hade lite tid att slå ihjäl på jobbet.

Jag googlade lite på förlaget som gett ut boken, Förlagshuset Swedala, och hittade denna (New Age-iga) hemsida:

Jan-Olof Löfberg är känd som bokhandlaren i Trelleborg. Han drev under många år Söderslätts bok & papper. Han hade emellertid massor med fingrar med i hela det kulturella livet i Trelleborg. En av alla hans bisysslor var förlaget Förlagshuset Swedala. Där hjälpte han lokala förmågor att publicera skrifter med anknytning till Trelleborg.

Namnet var felstavat, men lite mer googling ledde mig till denna artikel, i Trelleborgs Allehanda:

Anders Löfberg har nu drivit Söderslätts bok och papper, Trelleborgs enda renodlade bokhandel, i 15 år, då han efterträdde sin far, John-Olof, som drev bokhandeln tillsammans med sin fru Inga-Lisa.

... vilket i sin tur ledde mig till Söderslätts bok och pappers hemsida, och därav mejlkonversationen längst ned i det här mejlet, där du har svaret på vem illustratören var.

Det verkar ha varit en riktig härlig "miljö", kring det där obskyra förlaget, Swedala. Jag tänker mig att det var ett sånt där typiskt, romantiskt sextiotalsprojekt, spontant och med lite skit under naglarna, liksom. Kulturradikalt men buskis, tänk Bengt Sändh. Det är väldigt fascinerande med "subkulturer" och skumma projekt pre-Internet, tröskeln var liksom högre då. Nu kan ju vem som helst spela ball på Flashback.

[...]

Här kan du se omslaget till det engelska originalet av "Förolämpningsparlören", som den svenska boken är översatt från.

För övrigt var det jag (jag tror att det var under pseudonym) som scannade och skickade in "porr-artikeln" ur den där filmtidningen. (Och, när jag betänker detta, och researchen här, vill jag ompröva min maning till dig om att "slipa dina google-färdigheter". Det är kanske bättre att du behåller en mer sund, mindre besatt/"completist" inställning till information.)

Tack för en bra blogg!

/En svensk man - Frivilliga, ej tillfrågade amatörresearchsällskapet



Forwarded conversation
Subject: Förolämpningsparlör - sexspråkig
------------------------

From: En svensk man
Date: 2013/4/4
To: bok@soderslatts.se


Hej!

Via omvägar har jag förstått att er bokhandel var kopplad till utgivningen av boken "Förolämpningsparlör - sexspråkig", från 1979, på Förlagshuset Swedala. Jag tycker att omslaget är helt fantastiskt, och undrar om ni vet vem det var som illustrerade det.

En svensk man
Lund

----------
From:
Date: 2013/4/4
To: En svensk man


Hej En svensk man!
Mannen som tecknade omslaget hette Holger Kvarnberg och finns inte
bland oss längre. Han var från Finland och jobbade som scendekoratör
och med reklam.
Hälsningar
Söderslätts Bok & Papper AB, Trelleborg
Bengt-Inge Persson [...]"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar