Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 2 april 2013

Musiken till HE-MAN och Ispector Gadget...



Igår skrev jag om DIC Entertainment. Detta bolag låg även bakom Inspector Gadget (eller "Kommissarie Hokus Pokus" som han hette på SVT 2). Vinjettmusiken till denna tecknade film fick mig att bajsa på mig av entusiasm som barn. Melodin är enligt uppgift inspirerad av "I bergakungens sal" av Edvard Grieg. Slingan från Inspector Gadget lånades senare av Doug E. Fresh och Slick Rick i deras låt "The Show".

Mannen bakom musiken till den tecknade filmen heter Shuki Levy. När jag kollade upp hans CV blev jag extremt imponerad. Han har komponerat musiken till nästan alla mina favoritvinjetter. Hans känsla för melodier är otroligt stark.

Inspector Gadget



Katten Nisse



HE-MAN And The Masters Of The Universe




3 kommentarer:

  1. Fan vad fint!

    "Det var bättre förr!"
    "// Bitter 80-talist"

    SvaraRadera
  2. Skubbidubbidubb kommisarie pryl ... nae funkar inte.

    SvaraRadera
  3. Haha, kommer ihåg att man tittade på Inspector Gadget mycket som liten :)

    SvaraRadera